Brukarmöte på Kristianstad Airport

…flygplatsen även kallad Everöd, i folkmun. Varje år bjuder flygplatsen in till möte för informationsutbyte, för närliggande klubbar, piloter och företag. Det är alltid väldigt informativt. Från HFK deltog tre personer, och nedan är Ronnys beskrivning av mötet, med illustration från KRFKs Anders Trönnberg.

Helene rapporterade att antalet akuta händelser på ESMK är väldigt få, kanske är detta en av de säkraste flygplatserna i Sverige. Men det kan bli ännu bättre. Tag för vana att alltid ropa upp tornet, eller ringa, innan ni flyger in i området, även om ni vet att det är stängt. Tornet kan ju öppnats av akuta skäl!! Tag för vana att alltid kolla efter RGL- ljusen på taxibanorna, dom syns på bra avstånd,  blinkar dom då är tornet öppet.

Lägg in tornets telefonnummer i mobilen 044-238858. Bra att ha vid radiobortfall.

Ny taxibana D har införts, men är ”gamla” vägen från plattan till klubben. Heter alltså nu ”David”.

Motoruppkörning sker lämpligast i södra ändan av plattan, och kom ihåg att inte blåsa mot andra flygplan och personal på plattan.

Helene rapporterade vidare om kommande regeländringar:

HETA ( Harmonised European Transition Altitude).

Utreds för närvarande av EASA att införa en gemensam transition altitude i hela Europa, men är troligen inte aktuell att införas förrän 2015-03-07.

SERA ( Standardiserade europeiska trafikregler).

Våra nuvarande föreskrifter och råd om trafikregler för luftfart gäller fram till 2014-12-04, sen ska SERA börja tillämpas, och då försvinner det  svenska avsteget gällande 500 ft vertikal separation mellan VFR och IFR i kontrollzonen.  Då kommer 1000 ft i stället att gälla.

Grön laser har förekommit några fall på ESMK, detta drabbar kanske inte oss, eftersom detta som regel sker under mörker, men skulle det inträffa, titta inte in i ljuset och gör snarast en polisanmälan.

2014-05-01 är bana 01/19 stängd. Det är Porscheklubben som skall använda banan från taxibana B och norrut.

Bana 01/19. Under våren och försommaren kommer även bana 01/19 att stängas nån dag, pga ytbehandling  och målning av banans linjer och markeringar. Tidpunkt är ej bestämd, men kommer att meddelas via Notam.

ESMK kommer att vara semesterstängd vecka 28-31.

Tänk på att ESMK har  ”flygfria dagar”, vilket innebär förbud för upprepade start och landningar.

Långfredag, påskafton, Kristi himmelsfärdsdag , pingstafton, 13/7, 27/7, alla helgons dag, juldagen.

Militärövning JF14 kommer att ske i Skåne 2014-05-19 – 2014-06-01 vecka 21-22

Berör ESMK, N Åsum, Rinkaby, Ravlunda, Haka(Kabusa), Björka samt Revinge. Det kommer att förekomma helikoptrar, JAS39 Gripen samt SUAV. Enligt info kommer SUAV att flygas från och till i hela området. Eftersom dessa är obemannade och flyger upp till 1500 ft, kräver dom stor separation,  och då kommer  troligen  en del av Skånes luftrum att stängas av, men det kommer mer info om detta i ett kommande Notam.

Bana 11/29 helt stäng för trafik under hela övningen.

ESMK kommer under denna tid att vara mycket rörig och stökig, med containrar, fordon, master, luftvärn, soldater etc, så vi ska kanske hålla oss därifrån.(min kommentar) Tornet kommer troligen inte att vara öppet under övningarna, utan militären sköter sig själva.

Detta är en internationell övning med mycket officerare och massmedia från andra länder på besök.

Mil.övning 2014